Jak prawidłowo smarować łożyska?
Jak prawidłowo smarować łożyska?
SMAROWANIE
Dla utrzymania dobrych własności tocznych łożyska, wymagane jest zapewnienie minimalizacji oporów toczenia w wyniku odkształcenia elementów tocznych i bieżni pod obciążeniem poprzez rozdzielenie powierzchni współpracujących .
Olej może być doprowadzany do oprawy łożyska na wiele sposobów . Najczęściej stosowanymi układami są:
• Minimalizacji tarcia ślizgowego występującego między elementami tocznymi, bieżnią i koszem .
• Odprowadzania ciepła (przy smarowaniu olejowym) .
• Ochrony przed korozją a w przypadku smarowania smarem również przed wnikaniem zanieczyszczeń.
Szeroki zakres typów łożysk i warunków pracy wyklucza podanie prostych, uniwersalnych wytycznych umożliwiających dobór odpowiedniego smaru . Na etapie projektowania pierwszym kryterium jest to, który ze środków smarnych jest najlepszy dla danego zastosowania . Zalety olejów i smarów przedstawiono w poniższej tabeli . Gdy ciepło musi być odprowadzane z łożyska, należy stosować olej.Jest to prawie zawsze korzystne dla zastosowań wysokoobrotowych .
Kąpiel olejowa
Kąpiel olejowa. Obudowa jest tak zaprojektowana, aby stanowiła zbiornik, przez który przechodzą elementy toczne łożyska . Zasadniczo poziom oleju nie powinien być wyższy niż centralny punkt najniższego elementu tocznego . Jeśli prędkość jest wysoka, powinien być stosowany niższy poziom oleju w celu zmniejszenia tarcia cząstek oleju . Do osiągnięcia i utrzymania właściwego poziomu oleju wykorzystywane są wskaźniki poziomu .
Smarowanie obiegowe
Smarowanie obiegowe. Ten układ posiada następujące zalety:
- Odpowiednia ilość oleju do chłodzenia i smarowania .
- Kontrola ilości oleju dostarczanego do każdego łożyska .
- Usuwanie zanieczyszczeń i wilgoci z łożyska przez przepłukiwanie .
- Możliwość zastosowania jednoczesnego dla kilku węzłów łożyskowych .
- Duży zbiornik, co zmniejsza spadek jakości oleju w obiegu . Wydłużona trwałość środka smarnego zapewnia oszczędności.
- Stosowanie urządzeń filtrujących olej .
- Możliwość dostarczania oleju do miejsc, w których jest potrzebny .
- Typowy układ smarowania obiegowego oleju składa się ze zbiornika oleju, pompy,
przewodów i filtru . Może być wymagany również wymiennik ciepła (chłodnica) .
Smarowanie mgłą olejową
Smarowanie mgłą olejową. Smarowanie mgłą olejową stosowane jest
w urządzeniach wysokoobrotowych i pracujących w sposób ciągły . Ten system umożliwia ścisłą kontrolę ilości środka smarnego docierającego do łożysk . Cząstki oleju, mogą być rozpylane za pomocą sprężonego powietrza lub pobierane są ze zbiornika za pomocą zwężki Venturiego . W obydwu przypadkach powietrze jest filtrowane i dostarczane pod odpowiednim ciśnieniem, aby zapewnić odpowiednie smarowanie łożysk . Kontrola takiego systemu smarowania odbywa się poprzez monitorowanie temperatury pracy smarowanych łożysk . Ciągły przepływ sprężonego powietrza i oleju przez uszczelnienia labiryntowe wykorzystywane w układzie, chroni łożyska przed wnikaniem zanieczyszczeń z otoczenia .
Smarowanie olejowe
Oleje używane do smarowania łożysk powinny być wysokiej jakości olejami mineralnymi lub olejami syntetycznymi o podobnych własnościach . Dobór odpowiedniego oleju zależy od prędkości obrotowej łożyska, obciążenia, temperatury pracy i metody smarowania . Niektóre cechy i zalety smarowania olejowego, oprócz wyżej wymienionych:
• Olej jest lepszym środkiem smarnym przy dużych prędkościach i wysokich
• temperaturach . Może być chłodzony, aby obniżyć temperaturę łożysk .
Łatwiej jest obsługiwać i kontrolować ilość środka smarnego docierającego do łożysk . Jest trudniejszy do utrzymania w łożysku . Straty oleju mogą być większe niż w przypadku smaru .
• Olej można doprowadzać do łożyska na wiele sposobów, np . przez smarowanie kroplowe, knotowe, obiegowe pod ciśnieniem, kąpiel olejową czy mgłę olejową . Każdy sposób nadaje się do określonych rodzajów zastosowań .
• Olej jest łatwiejszy do utrzymania w czystości w układach recyrkulacyjnych .
Skuteczne działanie tego systemu zależy od następujących czynników:
• Prawidłowego umiejscowienia otworów wlotowych środka smarnego względem smarowanych łożysk .
• Unikania nadmiernych spadków ciśnienia w pustych przestrzeniach układu .
• Prawidłowego ciśnienia powietrza i ilości oleju dla konkretnego zastosowania .
• Prawidłowego odprowadzania mgły olejowej po nasmarowaniu łożyska .
W celu zapewnienia stałego „nawilżenia” łożysk i zapobiegania ewentualnemu uszkodzeniu elementów tocznych i pierścieni łożysk, konieczne jest, aby system mgły olejowej był uruchomiony na kilka minut przed włączeniem urządzenia . Znaczenie„nawilżenia”łożyska przed uruchomieniem urządzenia jest bardzo ważne i ma szczególne znaczenie dla urządzeń, które były wyłączone z eksploatacji na dłuższy czas .