Uszczelnienia w łożyskach SKF
Konstrukcje uszczelnień w łożyskach marki SKF
Skuteczność działania uszczelnienia ma zasadnicze znaczenie dla czystości środka smarnego i trwałości eksploatacyjnej łożysk. W przypadku uszczelnień łożysk tocznych występuje rozróżnienie na uszczelnienia zintegrowane z łożyskiem oraz uszczelnienia oddzielne, znajdujące się na zewnątrz łożyska.
Uszczelnienia zewnętrzne
Istnieją dwie szerokie kategorie uszczelnień zewnętrznych:
• uszczelnienia stykowe
• uszczelnienia bezstykowe
Uszczelnienia stykające się z powierzchniami nieruchomymi są nazywane statycznymi, a ich skuteczność zależy od odkształcenia przekroju uszczelnienia w kierunku osiowym lub promieniowym podczas montażu. Przykładami uszczelnień statycznych są uszczelki płaskie i pierścienie uszczelniające o przekroju okrągłym (oringi). Uszczelnienia stykające się z powierzchniami ślizgowymi nazywane są dynamicznymi i stosowane są do uszczelniania przejść między elementem nieruchomym np. oprawą a elementem wirującym, zazwyczaj wałem. Te uszczelnienia dynamiczne mają za zadanie zatrzymywać środek smarny w węźle łożyskowym i nie przepuszczać zanieczyszczeń do wnętrza węzła
Najczęściej stosowanym uszczelnieniem jest uszczelnienie promieniowe wału. Inne rodzaje uszczelnień obejmują pierścienie uszczelniające typu V i uszczelnienia filcowe.
UWAGA: Jeżeli główną funkcją uszczelnienia promieniowego wału jest utrzymywanie środka smarnego, uszczelnienie powinno być zamontowane wargą uszczelniającą skierowaną w stronę środka smarnego, tj. do wewnątrz. Gdy podstawowym zadaniem jest ochrona przed zanieczyszczeniami, warga uszczelniająca powinna być zwrócona w stronę zanieczyszczeń, tj. być skierowana na zewnątrz.
Bezstykowe uszczelnienia promieniowe wału działają na zasadzie zjawiska uszczelnienia przez wąską, względnie długą szczelinę, ustawianą osiowo, promieniowo lub w kombinacji.
Podstawy
Uszczelnienia bezstykowe, od prostych uszczelnień szczelinowych po wielostopniowe labirynty są praktycznie pozbawione tarcia i nie zużywają się.
UWAGA: Uszczelnienia bezstykowe są odpowiednie do aplikacji, gdzie występują duże prędkości i wysokie temperatury.
Uszczelnienia zintegrowane z łożyskiem Istnieją dwie kategorie uszczelnień zintegrowanych z łożyskiem:
• blaszki ochronne
• uszczelnienia stykowe
Blaszki ochronne
Blaszki ochronne, wytwarzane z blachy stalowej, są uszczelnieniami bezstykowymi i są stosowane w aplikacjach, gdzie stopień zanieczyszczenia jest ograniczony. Są one także używane w zastosowaniach, w których z powodu prędkości lub temperatury pracy, wymagane jest niewielkie tarcie. Łożyska są wypełnione smarem na cały okres swojej trwałości i nie powinny być dosmarowywane.
Blaszki ochronne
• wąską szczelinę z obrzeżem pierścienia wewnętrznego
• skuteczne uszczelnienie labiryntowe z wgłębieniem w obrzeżu pierścienia wewnętrznego
Uszczelnienia stykowe
Uszczelnienia wbudowane w łożyska SKF wykonane są generalnie z elastomerów i wzmocnione blachą stalową.
Łożyska z uszczelnieniami stykowymi są zalecane w układach wymagających zabezpieczenia przed zanieczyszczeniami, gdzie nie można wyeliminować obecności np. wody lub rozpylonej cieczy, lub też gdy wymagany jest długi czas eksploatacji bez obsługi.
To, jak uszczelnienie styka się z pierścieniem łożyska, zależy od rodzaju łożyska i konstrukcji uszczelnienia. Uszczelnienie styka się z pierścieniem w jeden z następujących sposobów